Circulaire economie

6. Op weg naar een 1,5m beleving

Heerlijk om weer een stukje dichter bij het normale leven te komen. Oke, op een 1,5m regel na dan. Natuurlijk hoop je ergens dat het voor tijdelijk duur is, maar is het wel de realiteit. Positief gezien biedt het ook mogelijkheden voor het toepassen van nieuwe technologie. Maar wat als het gewoon het vormen is van nieuwe beleving in de samenleving. En als je op pad bent dan merk je het pas dat 1,5m ervoor zorgt, dat we weer moeten nadenken over het gebruik.

Je hebt als mens meer ruimte nodig om afstand te houden van elkaar in looproutes en andere voortbewegingen welke een mens maakt. En als je toch naar een op pad bent naar winkel of restaurant gaat dan merk je het pas. Zigzaggend probeer ik afstand te houden op plekken waar geen eenrichting is.  Maar de regels van zoiets eenvoudig van rechts heeft voorrang mis ik soms.

En dat begint al bij de voordeur. Een galerij is bij mij geen 1,5  breed en een trap in een trappenhuis ook niet. Het is onmogelijk om elkaar ruim te passeren als twee mensen in tegenovergestelde richting lopen. Tenzij de looproute anders zou zijn door bijvoorbeeld gebruik te maken van de vluchttrap. Omhoog via hoofdtrappenhuis en omlaag via vluchttrap. Iets wat door de woningbeheerder als ongewenst wordt gezien. Ergens ook wel logisch wat de stalen vluchttrap geeft ook meer geluid overlast dan een betonnen trap. Maar het biedt ook een oplossing.

De vluchtweg wordt zelf in mijn apotheek gebruikt als  uitgang waar je komt door het volgen  van een eenrichting looproute. Alleen je verlaat een gebouw ergens waar het niet is ingericht op veelvuldig gebruik. Deze tijdelijke looproute was uitgezet door voetstap stickers op de vloer.

Maar een bestaande trap en galerij maak je ook niet breder. En bij nieuwbouw is het maar de vraag of er ruimte is om extra kosten hiervoor mee te nemen. Dus zouden vluchtwegen en gangen eigenlijk ook flexibel inzetbaar moeten zijn in de toekomst voor corona of ander virus. Dan kan je denken, hoe vaak zou dat nu voorkomen. Tja, je verwacht ook niet om de vijftig  jaar een brand.

Circulair denken is tenslotte ook denken in flexibiliteit in gebruik. Hoe beter gezegd hoe kan je verschillende routes aanpassen naar eenrichtingslooproutes zonder dat je veel andere aanpassingen moet doen aan bouwkundige onderdelen en ook nog een plezierige beleving biedt voor de gebruiker.

Geef een reactie