Bouwtechnologie

Hoe 15 minuten weken worden in een renovatie

Dat de bouw bepaalde uitdagingen heeft ervaar ik niet alleen in mijn werk, maar ook privé. Bij een renovatie van mijn eigen huurwoning kreeg ik een kijkje in de andere kant van het renovatie proces. Namelijk die van de gebruiker. Hierin begint het proces met een opname en met een uitleg van 15 minuten van wat er gaat gebeuren. Zelf het maken van keuzes is in hetzelfde tijdsbestek. 

Capaciteit

Een maand later begint het. Dat is in ieder geval wat je denkt. Want al gauw is de planning die je krijgt niet veel meer dan een leidraad wat in de meest ideale situatie mogelijk is. Problemen in capaciteit en levering van keuken vragen een langere voorbereiding en dat geeft bij voorbaat al vertraging. Geen probleem zou je zeggen. Maar als je keuken al is gesloopt dan wordt het al minder leuk. Maar je blijft positief en het is mooi weer. En ach dan gebruiken we de BBQ wel als alternatief. Alleen als 3 dagen 3 weken worden dan helpt een zonnetje ook niet meer.

Communicatie

Wat mij opvalt is dat communicatie met de gebruiker niet gebeurd tenzij je er zelf om vraagt. Best wel raar als het bedrijf al weet dat er problemen zijn. Effe een belletje, een mail of zelf een eenvoudig briefje in de brievenbus zou al prettig zijn. Je wilt als gebruiker weten wat er staat te gebeuren. Tenslotte blijft de woning nog in gebruik en moet je alternatieve oplossingen regelen. Of nog mooier zou het zijn geweest als de aannemer met een tijdelijke oplossing zou komen. Maar nee, dat was zeker geen onderdeel van de service of aanbesteding. Het wordt een soort van kamperen in je eigen woning. Je moet improviseren met een kook mogelijkheid, afwassen in een teiltje. Alleen de vloer is niet voorzien van zand van buitenaf maar met bouwstof.

Kwaliteit

En dan 3 weken verder wil je positief blijven ook als zich een ander probleem voordoet. Namelijk die van schade door de verbouwing. Kan gebeuren toch! Het zijn tenslotte ook mensen. Alleen leek het wel het resultaat van een geval van meer willen doen in een kortere tijd om tijd in te halen. En probeer dan maar eens een iemand te vinden die het repareert. Uiteindelijk komen er weer twee weken bij. Op de mindere kwaliteit wordt gezegd dat dit komt door hetgeen wat de opdrachtgever voorschrijft. Vreemd want staat daar ook iets in over niet vlak tegelwerk of kitvoegen tussen tegelwerk en vloerbedekking?

Meer dan IT

En dan vraag ik mij af wat er nog gaat komen bij de renovaties in verband met onderhoud, transitie naar gasloos en verduurzamen. Want je kan dan een app gebruiken voor het verwerken van informatie gedurende opnames en BIM modellen. Dan wil het nog niet zeggen dat je klant of gebruikers gericht bent. Soms heb je nieuwe technologie nodig in de vorm van anders denken en doen.

Geef een reactie