Technologie voor duurzame toekomst

De digitale wachtrij

Als je door een stad loopt zie je niet alleen gebouwen en wegen, maar ook bewegingen die er plaatsvinden. Alles maakt de user experience van de stad. En wat jij wilt verplaatst zich ook naar jou. Zelfs de kleinste dingen. Lekker makkelijk toch? En de huidige digitalisatie maakt zelfs dat steeds meer mensen daaraan bijdragen, waaronder ook ik.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Je kan tegenwoordig alles online regelen. Kleding, eten en zelfs medicijnen gaan via een app of website. De e-bike, scooters en bezorgbusjes zijn de verzameling van bewegingen die wij zelf niet wilde maken.  Waar je dan wel In alle gevallen heb je er mee te maken het wachten. Niet iets wat je over het algemeen niet graag doet tenzij je gedurende die tijd andere zaken kan doen.

Zo kan je in een digitale wachtrij staan voor iets wat je graag wilt hebben. Maar wat als je dat nog niet weet. Zo heb ik onlangs de app van de online supermarkt PICNIC gedownload. Een online supermarkt zonder een fysieke locatie. Op de website kan je niet bestellen en je moet dus een app downloaden. En na effe wachten krijg ik als eerste te zien dat je plek is gereserveerd en in eerste instant nog ca 2300 mensen voor mij had. Maar hoelang duurt het voordat je nr 1 bent? Geen idee.

Ach ik vermaak mij nog met ouderwets boodschappen doen. Maar toch kan ik het niet laten zo nu en dan te kijken hoe het vordert. En velen met mij denk ik dan. Want je weet nog steeds niet wat je mist als je er geen gebruik van zou maken. In plaats van een open gaan van een extra kassa is het wachten op voldoende bezorg capaciteit. En om de zoveel tijd als troost een “wachtverzachter”

Menig bedrijf bezig met het sneller kunnen leveren. Is het wel sneller wat mensen vragen. Kan je het wachten leuker maken. Wellicht dat er mensen net als ik nieuwsgierig genoeg zijn om te wachten. Of juist andere  zaken van een product of dienst meer waardeert.

Geef een reactie